bionxpalkki

 

 

Miksi hankkia BionX, kun samalla rahalla saa kaksi kiinalaista sarjaa?

Laatu

BionX on ainoa Kiinan ulkopuolella valmistettu polkupyörien sähköistyssarja. Valmistaja on kanadalainen Magna Marque, joka tunnetaan autonosien alihankkijana. Autoteollisuuden laatustandardit ovat paljon kovemmat kuin polkupyörien valmistuksessa, virheitä ei sallita, koska tuotteen takaisinkutsuun voi kulua miljardeja. Tällä laatustandardilla Magna Marque myös valmistaa BionX tuotteet -ne erottuvat edukseen laadulla ja kestävyydellä.

Patentoitu ratkaisu

BionX on edelläkävijä pyörien sähköistysratkaisuissa ja siinä käytetään useita patentteja, kuten venymäliuskaan perustuvaa poljinvoiman tunnistus-mekanismia. Ainoastaan venymäliuskalla saadaan aikaan herkkä ja nopeasti reagoiva poljinvoiman tunnistus. Kilpailevissa sarjoissa käytetään magneetein toteutettua keskiön pyörimisnopeuden liiketunnistusta, joka on tunnoton poljinvoimalle. Ylämäessä tai vastatuulessa ajaessa liiketunnistimella varustettu pyörä ei saa tarpeeksi tehoa ja hyytyy. Alamäessä ja myötätuulessa vastaavasti pyörä kiihtyy tarpeettomasti. Liiketunnistin on myös hidas reagoimaan ja kaikki tapahtuu pienellä viiveellä -myös pysähtyminen. Näin ollen pysähdyttäessä pitääkin usein käyttää jarruja, jolloin jarrut kuluvat ja akku tyhjenee turhaan.

Jarrutusenergian talteeotto

Vain BionX kykenee varastoimaan jarrutuksesta vapautuvan energian. Tämä formuloistakin tuttu tekniikka on toteutettu siten, että jarruttaessa moottori muutetaan hetkellisesti generaattoriksi ja syntynyt sähkö varataan akkuihin. Tällä tekniikalla saadaa toimintasädettä kasvatettua 4-15%. Samalla jarrujen sekä renkaiden kuluminen ja huoltotarve vähenee. Hyvänä lisänä jarrujen kirskunta ja vinkuminen jäävät myös pois. Ohjauspaneelista käyttäjä voi asettaa järjestelmän toimimaan generaattorina ja näin ladata akkua polkiessaan. Lisävastus lisää kuntoiluharjoituksen tehoa. Käyttäjä voi valita neljästä eri tehoalueesta mieleisensä vastustason. Tämä on näppärä ominaisuus vaikka pitkillä alamäkiosuuksilla. Pyörää voi myös käyttää talvella sisällä rullien päällä kuntopyöränä.

Suoravetomoottori

BionX:n napamoottori on suoravetoinen. Minkäänlaisia rattaita tai alennusvaihteita ei siis tarvita. Pyörän akseli toimii roottorina ja pyörän ulkokehä staattorina. Tämän yksinkertaisempia eivät moottori ja voimansiirto voi enää olla. Koska kitkaa tuottavavia rattaita ei ole, laite on täysin äänetön ja moottorin sisäiseen kitkaan ei kulu energiaa -tämä taas pidentää toimintamatkaa. Jos virta kytketään pois BionX pyörä on yhtä kevyt polkea kuin tavallista polkupyörää.
Suoravetomoottori on kallis valmistaa. Tämän takia muut valmistajat käyttävätkin planeettavaihteistoja napamoottoreissa. Pieni moottori ja muoviset planeettavaihteet eivät paljoa maksa ja löytyvätkin useiden muiden valmistajien napamoottoreista. Ylimääräiset rattaat aiheuttavat turhaa kitkaa ja melua sekä kuluvat nopeasti. Pieneen moottoriin ei saada BionX:n kaltaista vääntömomenttia. Eron huomaakin ylämäessä. BionX vääntää parhaiten myös kuormitettuna.

Elektroniikka säältä suojassa

Ohjauselektroniikka ja moottori on sijoitettu vesitiiviiseen takanapaan. Umpinaiseen tilaan kosteus tai pöly eivät pääse tekemään tuhojaan. Takanapa pysyy vesitiivinä, koska napa ja laakerit ovat suojattu huulitiivistein. Ratkaisu on tuttu auton moottoreista, joiden pitää kestää ympärivuotista ajoa satojatuhansia kilometrejä. Polkupyörissä huulitiivisteet sitä vastoin ovat harvinaisia. Tavallisen polkupyörän laakerit ovat usein huonosti suojattu vedeltä ja kuralta, jonka vuoksi niiden elinikä onkin lyhyt ja huoltotarve suuri.

48 voltin tekniikka

BionX toimii 48V jännitteellä. Jo akkuporakoneista olemme oppineet, että mitä korkeampi jännite, sitä väännökkäämpi moottori.

Oikea painopiste

Akku on parasta asentaa juomapullotelineen kiinnitysruuveihin. Painopistejakauma on optimaalinen ja akun irroittaminen ja kiinnittäminen helppoa. Jjos pullotelineen kiinnitysruuveja ei ole, voidaan akku sijoittaa myös pyörän tavaratelineelle.

Loppuun mietitty ratkaisu

BionX on ainoa jälkiasennussarjaksi suunniteltu sähköistyssarja. Siinä on vain kolme osaa: ohjauspaneeli, akku ja takanapa. Osia yhdistävät sähköjohdot ovat selkeitä ja liittimet vahvoja sekä säänkestäviä. Muut sarjat on suunniteltu asennettavaksi jo tehtaalla. Johtokimput ovat monimutkaisia ja ne on tarkoitettu asennettavaksi pienten reikien kautta runkoputkien sisälle. Liittimiä on lukuisia ja ne ovat usein halpoja abiko-, tai muita säältä suojaamattomia ja korroosioherkkiä liittimiä Tälläiset eivät kovin montaa sadekeliä ja suolakylpyä häiriöttä kestä.

Huolto, varaosat ja ohjelmistopäivitykset

Kaikkia BionX osia saa varaosana. Jos yksittäinen osa vikaantuu tai häviää, voidaan sen tilalle hankkia varaosa. Osia on saatavilla kaikkiin malleihin. Huollossa BionX voidaan liittää tietokonepohjaiseen huolto-ohjelmaan. Ohjelmalla voidaan tehdä ohjelmistopäivitykset ja konfiguraatio muutokset. Järjestelmällä voidaan myös lukea vikalogeja mahdollisen vian selvittämiseksi. Tuttuja juttuja autoista, mutta polkupyörissä ainutlaatuisia.

Suuret pyörävalmistajat luottavat BionX:ään

Monet suuret ja arvostetut polkupyörätehtaat ovat toteuttaneet sähköpyöränsä BionX järjestelmällä. Tälläisiä valmistajia on muun muassa Trek, KTM, Kalkhoff, Focus, Steppenwolf, Villinger, BiXS, OHM, Diamant, Matra ja Wheeler. BionX on sähköistyssarjojen Shimano.

Maailman tunnetuin sähköistyssarja

Edellä mainituista syistä johtuen BionX on muodostunut käsitteeksi polkupyörien sähkoistämissarjoissa.